برپایی نمایشگاه تولیدات ایرانی در عشق آباد رهاورد توافق ایران

گرگان- ایرنا – نماینده حوزه انتخابیه غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی گفت : برپایی نمایشگاه تولیدات و خدمات ایرانی در عشق آباد و بازگشایی گذرگاه حسنقلی – گمیشان از جمله مهمترین رهاوردهای توافق ایران و ترکمنستان در حاشیه ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر است.


عبدالجلال ایری که به همراه هیات بلند پایه سیاسی – اقتصادی ایران به عشق آباد سفر کرده بود، روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: برپایی این نمایشگاه گام نخست و عملی ۲ کشور برای تقویت مراودات تجاری و تبادلات اقتصادی محسوب می شود.


وی خاطرنشان کرد : صنایع نفت- گاز- پتروشیمی- صنایع و مصالح ساختمانی-خدمات فنی و مهندسی – انرژی (آب و برق)، کشاورزی- صنعت و ماشین آلات، شوینده، آرایشی بهداشتی- گردشگری- لوازم خانگی- مبلمان و صنایع چوب- فرش و موکت، مواد و صنایع غذایی- دام و طیور از جمله پتانسیل های بخش دولتی و خصوصی ایران است که تولیدکنندگان ایرانی می توانند محصولات خود را در ترکمنستان ارائه دهند.


نماینده مردم شهرستان های بندرگز، گمیشان، بندرترکمن و کردکوی ادامه داد: سهولت در صدور ویزا و روادید برای تجار و بازرگانان و شهروندان ایرانی از جمله مواردی بود که در دیدار سران۲ کشور مطرح و مورد موافقت طرف ترکمنستانی قرار گرفت.
وی یادآور شد: شتاب بخشی در ایجاد و بازگشایی مرز حسنقلی ترکمنستان با گمیشان جمهوری اسلامی ایران از جمله تاکیدات روسای ترکمنستان و ایران در این ملاقات بود؛ که مقرر شد با توسعه زیرساخت های فنی از سوی ۲ کشور هرچه سریعتر مقدمات اجرایی شدن این موضوع در دستور کار قرار بگیرد.


آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» صبح چهارشنبه در رأس هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی برای شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر راهی ترکمنستان شده بود که بامداد روز پنجشنبه به کشور بازگشت.


پیش از این در ٢۴ خرداد ماه امسال سردار بردی محمداف برای دیدار با آیت‌الله رئیسی به تهران سفر و در نشست مشترک مطبوعاتی به‌طور رسمی از رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر دعوت کرد و در عین حال ۹ سند همکاری هم بین ایران و ترکمنستان در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و دیگر حوزه‌ها به امضا رسید.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40

دیدگاهتان را بنویسید