سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ یمن اراده سیاسی واقعی لازم


P>هانس گراندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز چهارشنبه به وقت محلی در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود جنگ یمن مملو از فرصت‌های از دست رفته است که تا حدی نتیجه عدم پذیرش و سازش از سوی طرف های درگیر به دلیل حس ضعف یا قدرت است.


وی تصریح کرد از طرف های درگیر می خواهم تا به تعهدات خود بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه از جمله محافظت از غیرنظامیان احترام بگذارند و به آنها پایبند باشند و هویت غیرنظامی زیرساخت های عمومی را حفظ کنند.


گراندبرگ در بخشی از اظهاراتش گفت که هفت سال از جنگ یمن گذشته است و به نظر می رسد باور غالب همه طرف های درگیر این است که صدمه کافی به طرف مقابل، آنها را مجبور به تسلیم خواهد کرد. با این حال، هیچ راه حل طولانی مدت پایداری در میدان جنگ وجود ندارد.


وی همچنین اتهامات نظامی‌ سازی بندر الحدیده را نگران‌کننده  دانست و گفت خطرات حمله به بنادر به همان اندازه نگران‌کننده است زیرا این بنادر برای بسیاری از یمنی‌ها شاهراه زندگی است.


نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن تصریح کرد نمایندگی سازمان ملل در الحدیده از نزدیک تحولات را بررسی می کند و خواستار بازرسی از این بندر شده است.


این مقام سازمان ملل خاطرنشان کرد: ادامه مسدود کردن  جاده ها و ایست های بازرسی در سراسر یمن و همچنین  ایجاد مانع  برای واردات و توزیع  کالاهای ضروری برای غیرنظامیان، از جمله سوخت، به مردم یمن به شکل غیر قابل قبولی آسیب می رساند.


وی ادامه داد: این واقعیت که بسته شدن فرودگاه صنعا تقریباً ۶ سال است که یمنی‌ها در شمال این کشور را از سفر از جمله جهت دریافت مراقبت‌های پزشکی حیاتی  محروم کرده است، غیر قابل قبول است و رهبران یمن، منطقه و بین المللی مسوول رسیدگی به این مسایل هستند.


سازمان ملل در گزارش های اخیر خود درباره تشدید درگیری ها در یمن به ویژه از ماه دسامبر گذشته (آذرماه)، هشدار داد که این وضعیت، چشم انداز دستیابی به راه حل سیاسی پایدار برای پایان دادن به جنگ در این کشور را تضعیف می کند.


طبق اعلام دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، دو سوم جمعیت یمن (حدود ۲۰ میلیون نفر) نیازمند کمک های بشردوستانه وابسته هستند و ۸۰ درصد آنها زیر خط فقر به سر می برند.


در همین حال برنامه توسعه ملل متحد نیز هشدار داد که یمن از «بدترین و بزرگترین فاجعه انسانی جهان» رنج می برد و برآورد کرده که بیش از ۳۳۷ هزار نفر از مردم این کشور به طور مستقیم یا غیرمستقیم تا پایان سال ۲۰۲۱، بر اثر درگیری ها (تجاوز به یمن) کشته شده‌اند.


عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.


نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.


بسیاری از کارشناسان تشدید حملات اخیر ائتلاف سعودی به یمن را ناشی از شکست این ائتلاف در تحقق اهداف خود در یمن می‌دانند. سازمان ملل متحد ادامه درگیری در یمن و محاصره غیرانسانی این کشور را دلیل بروز قحطی و فاجعه انسانی بی‌سابقه در یک قرن گذشته می داند.



دیدگاهتان را بنویسید