سعید محمد وضعیت فرهنگی برخی مناطق آزاد نگران کننده است

قم – ایرنا – دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور با بیان اینکه مناطق آزاد از نظر واردات و قاچاق کالا تحت کنترل است، گفت: در کیش که پیشانی مناطق آزاد است مشکلات فرهنگی زیادی داریم ولی سایر مناطق آزاد مانند ارس، ماکو و اروند اینگونه نیستند به خاطر اینکه سکونتگاه مردم بومی است.


به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا از مرکز خبر حوزه، سعید محمد در دیدار با آیت الله سعیدی در سالن محراب حرم مطهر حضرت معصومه (س) با بیان اینکه از قبل هشت منطقه آزاد داشتیم و ۳۰ سال از عمر این مناطق می گذرد، اظهار کرد: قشم، کیش، چابهار، اروند، انزلی، ارس، ماکو و فرودگاه امام خمینی(ره) هشت منطقه فعال هستند و در سال گذشته هفت منطقه آزاد جدید از جمله اردبیل، بانه، مریوان، قصر شیرین، مهران، بوشهر و اینچه برون اضافه شد و تمامی استان های مرزی کشور دارای منطقه آزاد شدند.


وی با بیان اینکه ۳۲ منطقه ویژه اقتصادی هم در کشور فعال است، افزود: در مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در این مناطق کار می کنند و ۴۵ در صد صادرات کشور از این مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام می شود.


دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور با بیان اینکه مقام معظم رهبری نگاه ویژه ای به این مناطق دارند و تأکید دارند که برای رشد و توسعه اقتصادی باید طرح تحولی داشته باشید و مباحث فرهنگی را پیگیری کنید، گفت: در کیش که پیشانی مناطق آزاد است مشکلات فرهنگی زیادی داریم ولی سایر مناطق آزاد مانند ارس، ماکو و اروند اینگونه نیستند و به خاطر اینکه سکونتگاه مردم بومی است و مردم در امور فرهنگی پیشگام هستند.


وی افزود: در کیش مخصوصا در ایامی که گردشگری اوج می گیرد مشکلات بیشتر می شود که ناشی از ورود مسافران است و ما با روش ها نوین و استفاده از تجربه و علم پژوهشگاه های علوم انسانی و اسلامی به مقابله با این ناهنجاری ها می پردازیم.


محمد ادامه داد: در بخش اقتصادی هم با توجه به شعار سال که تولید؛ دانش بنیان و کار آفرین قرار داده شده است برنامه ریزی ویژه کرده ایم تا از ظرفیت های بالای مناطق اقتصادی که تاکنون از آن استفاده نشده است تحولی در این حوزه داشته باشیم.


وی با اشاره به ادعایی که گفته می شود مناطق آزاد، محل واردات و قاچاق کالا شده است، گفت: واردات ما از این مناطق تنها ۱ و ۲ دهم درصد کل واردات کشور را شامل می شود که رقم ناچیزی است و همچنین در مناطق آزاد ما حداقل قاچاق کالا و ارز را شاهد هستیم و هر اقدامی در این زمینه ها در مناطق آزاد قابل رصد و کنترل است و نگرانی در بحث قاچاق در مناطق آزاد نداریم.


دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور گفت: فلسفه وجودی مناطق آزاد این است که با مشوق هایی مانند معافیت کمرکی و مالیاتی و عدم نیاز به ثبت سفارش کالا و صدور ویزا برای گردشگران و بازرگانان خارجی تجارت را تسهیل کند و سرمایه گذاری بیشتر اتفاق بیفتد ولی در دو سال گذشته مدام برخی مشوق ها را کاهش می دهند و در بودجه ۱۴۰۱ معافیت مالیات بر ارزش افزوده که بریا ۲۰ سال به مناطق آزاد داده شد را برگرداند و در ثبت سفارش فشارهایی را آوردند و مشوق های گذشته را نقض می کنند که باعث می شود سرمایه گذاری دراین مناطق کاهش داشته باشد.


وی ادامه داد: از طرفی کشورهای رقیب مانند امارات متحده عربی برای جذب سرمایه گذاری زمین رایگان می دهند و معافیت مالیاتی ۵۰ ساله گذاشتند و تسهیلات خوب می‌دهند تا سرمایه های کشورهای دیگر از جمله ایران را جذب کنند و در این کار موفق بوده اند.


محمد افزود: ما طرحی را ارائه کردیم و گفتیم که مناطق آزاد اگر با اعطای اختیارات، مشوق‌ها و تمرکز مدیریتی باشد می تواند سکوی تولید و صادرات و رشد اقتصادی باشد.


در ادامه مهدی حسین زاده معاون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی با بیان اینکه برخی افراد مناطق آزاد اقتصادی را به معنی مناطق آزاد فرهنگی در نظر گرفته اند، گفت: در برخی مناطق به خاطر اختلاف طبقاتی زیادی که ایجاد شده ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی هم زیاد شده و آمار های مبهمی از این مناطق وجود دارد که مقابله با این آسیب ها را دشوار کرده است.


وی افزود: یکی از راهکارهای ما این است که با راه اندازی جمعیت امیرالمؤمنین(ع) در مناطق آزاد و پای کار آمدن طلاب حوزه علمیه اتفاق خوبی رقم بخورد و ما بتوانیم در آسیب های اجتماعی در این مناطق حرکت جدی را رقم بزنیم./



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید