سفیر ایران در سازمان ملل هرگز سلاحی به طرفین جنگ اوکراین نداده

نیویورک- ایرنا- امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت:: ایران بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است.


امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد، ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و به رغم موافقتنامه همکاریهای دفاعی دوجانب ، هرگز به طرفهای جنگ ،سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.


سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل که در نشست شورای امنیت این نهاد بین المللی با عنوان صلح و امنیت بین المللی سخن می گفت، استدلال های  ایران را پیرامون رد ادعاهای کشورهای غربی مبنی استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین و ارتباط آن با قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد توافق هسته ای مطرح کرد.


نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران گفت: تعدادی از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل از جمله آمریکا دیگر کشورها را به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ متهم کرده در حالیکه آنها خود به نقض فاحش همه تعهدات حقوقی تحت همان قطعنامه ادامه می دهند. مثال بارز این نقض تعهد، خروج غیر قانونی ایالات متحده از توافق هسته ای و تداوم این نقض تعهد در زمان حال به عنوان اهرمی برای چانه زنی می باشد. اقدامی که نقض آشکار و فاحش قواعد آمره حقوق بین الملل، منشور ملل متحد و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت محسوب می شود.


دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل خاطر نشان کرد: در یک تلاش زبونانه دیگر ،کشورهای غربی تلاش کرده اند تا از طریق انتشار اطلاعات نادرست ، مطالب غیرمستند ،گمانه زنی های نادرست و تفاسیر گمراه کننده، خود سرانه و ناقص از قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل، بین این قطعنامه و استفاده از پهپادها در درگیری اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کرده تا از این طریق ادعاهای بی اساس خود را علیه جمهوری اسلامی ایران را توجیه کنند.


وی افزود: ادعای نقض پاراگراف ۴ ضمیمه Bقطعنامه ۲۲۳۱ یک اشتباه و تفسیر گمراه کننده و خودسرانه است که در تناقض با مفاد و روح و نص این بند محسوب می شود. این پاراگراف به طور روشن به محدودیتهای اقلام ،مواد تجهیزات، کالاها و فناوری اشاره می کند که می تواند به توسعه مرتبط با سلاحهای هسته ای کمک کند، که در این رابطه ایران هرگز این اقلام را تولید و عرضه نکرده و قصدی هم برای تولید یا عرضه آن ندارد.


سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در خصوص درخواست از دبیرخانه سازمان ملل برای انجام تحقیقات در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ برای ارزیابی نوع پهپادهای استفاده شده در درگیری در اوکراین ، تاکید کرد ، قطعنامه ۲۲۳۱ هیچ مبنای حقوقی برای انجام اینگونه تحقیقات فراهم نکرده است. علاوه براین و مهمتر از آن، یادداشت مورخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ رئیس شورای امنیت وظایف مرتبط در اجرای قطعنامه، بویژه در ارتباط با اصول ذکر شده در پاراگراف ۲و ۷ ضمیمه B این قطعنامه ۲۲۳۱ را مشخص کرده است.


ایروانی یادآور شد: دبیرخانه در خصوص این قطعنامه دارای وظایفی شامل مدیریت همه ارتباطات ورودی و خروجی مرتبط با اجرای قطعنامه، پیش نویس مکاتبات ،سخنرانی ها و توجیه کردن تسهیل کننده مرتبط با اجرای قطعنامه، حفظ و نگهداری همه اطلاعات و مدارک مرتبط با کار شورای امنیت بوده و در خصوص قطعنامه وظیفه خدمات اداری و کمک به تسهیل کننده در سازماندهی جلسات غیر رسمی شورای امنیت برای حمایت از اجرای قطعنامه را به عهده داشته است .


سفیر ایران در سازمان ملل اضافه کرد: یکبار دیگر تاکید می کنم هرگونه سوء استفاده از وظایف ذکر شده در مورد قطعنامه ۲۲۳۱ و از جمله تحقیقات درخواستی غیر قانونی است و نقض صریح دستور کار دبیرخانه محسوب می شود.


وی خطاب به رئیس شورای امنیت گفت: جناب آقای رئیس! یکبار دیگر می خواهم موضع روشن و پیوسته ایران در مورد وضعیت اوکراین را مورد تاکید قرار دهم.از ابتدای جنگ در اوکراین ،ایران موضع بی طرفی فعال را اتخاذ و حفظ کرده است. کشور ما تاکید دارد که همه اعضای سازمان ملل باید بطور کامل به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و حقوق بین الملل از جمله حاکمیت ،استقلال،اتحاد و تمامیت ارضی احترام بگذارند.


این دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل گفت: ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و به رغم موافقتنامه همکاریهای دفاعی دوجانبه ، هرگز به طرفهای جنگ ،سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.


سفیر و نماینده دائم ایران در پایان تصریح کرد: گذشته از موضع حقوقی و سیاسی،ایران از جنبه اخلاقی معتقد است که تامین تسلیحات نظامی نمی تواند به پایان جنگ کمک کندوباعث افزایش جنگ شده وصدمات و تخریبها را افزایش داده وباعث رنج و درد غیر نظامیان می شود. این دلیلی است که ایران از طرفها خواسته است به تعهدات خود تحت حقوق بین المللی انساندوستانه و اجرای رایزنی برای حمایت از شهروندان وساختارهای حیاتی در مقابل حملات نظامی عمل کنند.


وب گردی

“https://sohaeshop.com/product-category/%D8%A2%DB%8C%D9%81%D9%88%D9%86-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C/”>ایفون تصویری “https://iransite.com”>طراحی سایت ایران سایت “https://www.mehrparvaz.com/”>آژانس هواپیمایی مهرپرواز “https://www.alefbatour.com/”>آژانس هواپیمایی الفبای سفر “https://www.trip.ir/”>بلیط هواپیما ارزان “https://upmusics.com/category/dl-nuhe-madahi/”>نوحه های محرم “https://www.eligasht.com/”>قیمت بلیط هواپیما “https://www.flytoday.ir/flight”>بلیط هواپیما


Published by admin_mti1360

دیدگاهتان را بنویسید