کلیات طرح الکترونیکی شدن انتخابات داخلی مجلس به تصویب رسید

تهران – ایرنا – نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح الکترونیکی شدن برگزاری انتخابات نهادها، هیأت‌ها، مجامع و شوراها در مجلس موافقت کردند.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح اصلاح ماده(۱۲۲) و الحاق یک ماده به قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، با کلیات این طرح موافقت شد.


سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در توضیح گزارش این کمیسیون گفت: زمانی که انتخابات نهادها، هیأت‌ها، مجامع و شوراها در مجلس برگزار می‌شود، برای انجام آن زمان و هزینه زیادی جهت نیروی انسانی، چاپ اسناد و اوراق و… صرف شده و از طرفی با وجود انتخابات دستی، شائبه نیز ایجاد می شود.


وی ادامه داد: سال گذشته به تشخیص ستاد کرونای مجلس شورای اسلامی برخی از انتخابات مجلس به صورت الکترونیکی و آزمایشی برگزار شد، اما با توجه به اینکه تداوم این روند نیاز به قانون داشت، این طرح آماده شد.


سید البرز حسینی در مخالفت با کلیات این طرح گفت: جنس کار مجلس در برخی از موارد نیازمند محرمانه بودن است، چرا که افشای برخی از آرا می‌تواند در حوزه های انتخابیه برای نمایندگان ایجاد شبهه کند، چرا که نمایندگان از طیف‌های مختلف هستند و خلق و خوی مناطق با یکدیگر فرق دارد.


این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی از آرا نیاز دارد که به صورت محرمانه باقی بماند و قانونگذار نیز در آیین نامه تمهیداتی برای این موضوع مهم به کار بسته است، از این رو بنده معتقدم با توجه به نحوه کار نمایندگان لازم است برای پیگیری برخی موارد آرا محرمانه باقی بماند تا کار مذکور تحت تاثیر قرار نگیرد.


نصرالله پژمانفر نیز در موافقت با کلیات این طرح افزود: معتقدیم که تمامی نمایندگان به شفافیت آرا معتقد بوده و این موضوعی است که باید تداوم یابد، اما درخصوص افشای آرای مذکور جای نگرانی وجود ندارد و هیچکس از رأی نمایندگان مطلع نخواهد شد.


وی ادامه داد: اداره هر دقیقه مجلس هزینه قابل توجهی دارد و صرفه جویی در زمان می‌تواند باعث بررسی موارد بیشتری شود. از این جهت طرح مذکور به صورت یک فوریت مطرح شده است. همچنین یکی از نکات بسیار مهم این طرح جلوگیری از اعمال نفوذ است، چرا که هنگام برخی از انتخابات، نمایندگان در میان صندلی‌ها تردد کرده و از افراد می خواهند رأی مدنظر خود را بنویسند که این امر موجب گلایه تعدادی از نمایندگان شده و شائبه اعمال نفوذ ایجاد می شود.


محمدمهدی مفتح نیز در مخالفت با کلیات طرح اصلاح ماده(۱۲۲) و الحاق یک ماده به قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: لازم است برخی از رأی گیری‌ها به صورت محرمانه باقی بماند، از این رو ما باید اطمینان یابیم که در رأی گیری اسامی موافق و مخالفان منتشر نشده و محرمانه باقی می‌ماند. همچنین باید مطمئن شویم که الکترونیکی شدن رأی تنها مربوط به موارد انتخابات نهادها، هیأت‌ها، مجامع و شوراها خواهد ماند و به حوزه‌های دیگر مانند استیضاح تسری نمی‌یابد.


وی درباره اینکه امکان عدم پخش و نشر اسامی رای دهنده از نظر فنی امکان آن وجود ندارد، گفت: با توجه به ماهیت برگزاری انتخابات الکترونیک، اساساً امکان حفظ و جلوگیری از نشر آرا وجود ندارد، بر همین اساس ممکن است اگر برای رأی اعتماد یا استیضاح وزرا ، نظر نمایندگان شفاف شود، ممکن است در توجه وزیر مربوطه به حوزه انتخابیه نماینده مذکور تاثیرگذار باشد.


احمد امیرآبادی فراهانی نیز در موافقت با طرح مذکور عنوان کرد: این طرح در رابطه با الکترونیکی شدن انتخابات نهادها، هیأت‌ها، مجامع و شوراها بوده که نمایندگان مجلس به عنوان ناظر در آنجا حضور پیدا می کنند، هم اکنون تعداد زیادی از همکاران در یک یا دو شورا در سطح ملی و در سه تا چهار شورا در سطح استان به عنوان ناظر انتخاب شده‌اند، از این رو انتخابات برگزار شده تعداد بسیار زیادی بوده و شمارش آنها به صورت دستی کار سختی است.


عضو هیات رئیسه مجلس با مقایسه دو انتخاباتی که اخیراً به صورت الکترونیکی و دستی برگزار شده است، افزود: برای انتخاب شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی ۱۲۰ نامزد وجود داشت که از این تعداد ۶۶ نفر در عرض چند دقیقه انتخاب شدند و پس از آن هیچیک از کاندیداها درخواست شمارش مجدد آرا را نداشت، در این در حالی است که در انتخابات IPU که تعداد نامزدهای آن نیز قابل توجه بود و به صورت دستی برگزار شد، وقت زیادی از مجلس گرفت و پس از آن نیز تعدادی از نمایندگان درخواست شمارش مجدد آرا را داشتند. هم اکنون چندین شورا باقی مانده و شمارش آرا آنها به صورت دستی کار دشواری است.


وی با اشاره به سابقه خود در مجلس و تجربه مدیریت برگزاری انتخابات گوناگون در صحن علنی مجلس افزود: اگر قرار بر الکترونیکی شدن رأی اعتماد و یا استیضاح وزرا باشد، بی تردید نمایندگان آن را نمی پذیرند، از طرفی این رأی گیری برای یک فرد بوده و شمارش آن کار دشواری نیست. از این رو نمایندگان مخالف طرح مذکور از بابت اینکه اخذ الکترونیکی آرا بعدها به استیضاح نیز کشیده می شود، نگران نباشند. بنده برای مخفی ماندن آرای نمایندگان نیز اطمینان خاطر می دهد.


محمدصالح جوکار نیز در مخالفت با کلیات طرح مذکور اضافه کرد: برگزاری الکترونیکی انتخابات به سادگی امکانپذیر بوده و در دوران قبل نیز شاهد برگزاری آن بودیم. در جریان برگزاری انتخابات الکترونیک امکان نشر آرا وجود داشته، لذا باید بحث محرمانگی را در طرح درج کنیم. ضمن اینکه در قانون شفافیت قوای سه گانه رأی گیری درخصوص مواردی که مربوط به صنف یا منطقه خاصی می شد، را از شفافیت استثنا کردیم، از این رو باید از ابزارهای فنی الکترونیکی برای محرمانه ماندن آرای نمایندگان در برگزاری انتخابات موضوع این طرح نیز استفاده کنیم.


سید ناصر موسوی لارگانی نیز در موافقت با کلیات طرح مذکور گفت: مهمترین موضوعی که برای تدوین طرح اصلاح ماده(۱۲۲) و الحاق یک ماده به قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته شده، رعایت وقت است، چرا که برگزاری انتخابات به شیوه کنونی وقتی زیادی از مجلس می گیرد و با توجه به اینکه هزینه اداره مجلس بسیار بالا بوده باید کاری کنیم که هزینه کا کنترل شود.


وی ادامه داد: از طرفی در رأی گیری های صورت گرفته، برخی نمایندگان برگه اخذ رأی را از دست همکاران می گیرند که کار زیبایی نیست، همچنین در صحیح بودن آرا نیز تشکیک ایجاد می کند. مواردی نظیر استیضاح وزیر و رأی اعتماد را قطعاً نمی توانیم به صورت شفاف برگزار کنیم و نمایندگان از این بابت نگرانی نداشته باشند.


قالیباف: من مسئول امنیت و حفظ آرای نمایندگان چه در حوزه الکترونیکی و چه در حوزه ورقه‌ای هستم


حمدباقر قالیباف در پاسخ به اظهارات محمدمهدی مفتح در خصوص انتشار اسامی برخی افراد در جریان رأی گیری به صورت الکترونیک در صحن علنی، گفت: مسئولیت این موضوع به صورت مستقیم برعهده بنده است به هیچ عنوان از مجلس شورای اسلامی هیچگونه اطلاعاتی مبنی بر رأی عزیزان نماینده از سیستم بیرون نرفته و من متضمن و مسئول هستم که این را حفظ کنم.


رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موضوع به حدود یک ماه الی ۴۰ روز قبل بازمی گردد و آن هم از جعلیاتی است که در حوزه رسانه‌ها در موافق و مخالف تحقیق و تفحص با یکدیگر لیستی درست می کنند و به فضای مجازی می‌دهند.


وی افزود: بنده مسئول هستم شرعا و عرفا که امنیت آرای نمایندگان را چه در حوزه الکترونیکی و چه در حوزه ورقه ای حفظ کنم و حفظ کرده ام. اگر برادری جایی نکته‌ای دید من مسئول هستم و پاسخگو می‌باشم زیرا باید این کار را انجام دهم و مجموعه امنیتی مجلس نیز به این موضوع دقت و توجه دارد.


براساس این گزارش محمدمهدی مفتح در جریان بررسی طرح یک فوریتی انتخاب نمایندگان در نهادها، هیأت‌ها، مجامع و شوراها با دستگاه الکترونیکی و در مخالفت با آن، گفت: چندی پیش تحقیق و تفحص از دریاچه ارومیه را در دستورکار داشتیم و با سیستم نیز رأی گیری شد، نام ۱۵ نفر از نمایندگانی که به تحقیق و تفحص رأی منفی داده بودند در سیستم منتشر شد. این اسامی از کجا نشر پیدا کرده است. این اتفاقات می تواند در سایر رأی گیری ها که با دستگاه الکترونیکی انجام می شود نیز صورت بگیرد.



دیدگاهتان را بنویسید