توصیه‌های غذایی متخصصان تغذیه به روزه داران

توصیه‌های غذایی متخصصان تغذیه به روزه داران

در ماه نیایش با خدا با رعایت اصول تغذیه‌ای، می‌توان با ضعف ناشی از نخوردن غذا مقابله کرد.


افطاری

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز زنجان ؛  مهمترین توصیه دربرنامه غذایی صحیح خوردن غذاهای متنوع است زیرا دارای مواد مغذی مختلف هستند.
میوه ها، سبزیجات، غلات و حبوبات به علت داشتن کربوهیدرات پیچیده، فیبر، ویتامین و عناصر معدنی  و نیز چربی کم، کالری زیادی را برای بدن فراهم می کنند.
خوردن لبنیات کم چرب، گوشت بدون چربی، مرغ و ماهی نیز سایر ویتامینها و مواد معدنی لازم را برای بدن تامین می کند خوردن  غذاهای پُر فیبرشامل میوه ها، سبزیجات، حبوبات و تمامی غلات  باعث احساس سیری می شوند و 30-20 گرم فیبر مورد نیاز در روز را تامین می کنند؛ این مواد غذایی به آرامی هضم می شوند وتاثیر کمی بر انسولین و قند خون دارند.
کلسترول دریافتی را پایین تر از 300میلیگرم در روز نگاه دارید. کلسترول در غذاهای حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ، لبنیات و زرده تخم مرغ یافت می شود.
به مقدار کافی کلسیم مصرف کنید. کلسیم برای استحکام استخوان ها و تقویت دندان ها بسیار مهم است. کلسیم را از منابع کم چرب مانند شیر کم چرب یا ماست کم چرب فراهم کنید
در ماه رمضان ورزش های کششی انجام دهید یا به پیاده روی بروید. در این ماه مصرف چای و قهوه را محدود کنید، زیرا این مواد باعث افزایش ادرار و از دست دادن آب بدن می شوند.
بهتر است سه وعده غذایی سحری، افطار و شام داشته باشید و در هر سه وعده غذایی خود از میوه و سبزی استفاده کنید.
توصیه می شود بعد از افطار آب ولرم بنوشید وبرای خوردن سحری از کربوهیدرات های پیچیده شامل نان، عدس، جو، غلات، برنج، سیب زمینی، میوه، سبزیجات و حبوبات استفاده کنید، زیرا این گروه تا 8ساعت در بدن باقی می مانند. این در حالی است که کربوهیدرات های ساده مانند شکر فقط 3تا4 ساعت در بدن می مانند..
برای ثابت نگه داشتن قند خون هم، شیرینی و مواد غذایی ناسالم استفاده نکنید بلکه خرما بخورید و در افطار از غذاهای حجیم استفاده نکنید بلکه بدن خود را آرام آرام برای شام آماده کنید. در غیر این صورت شما دچار انواع بیماری های گوارشی از قبیل سوزش معده و نفخ می شوید.


منبع:صداو سیما

دیدگاهتان را بنویسید