سفر امیر قطر به تهران آغازی بر پایان بحران منطقه ای

تهران – ایرنا – کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه دشمنان فرامنطقه‌ای به دنبال اختلاف افکنی در منطقه هستند،گفت: سفر امیر قطر به تهران، می‌تواند آغازی بر پایان بحران منطقه‌ای باشد.


سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به سفر امیر قطر به تهران در هفته جاری، گفت: با توجه به اینکه اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم گسترش ارتباطات با کشورهای همسایه مسلمان و غیرمعاند است؛ قطعا روابطی که در طول ۸ ماه گذشته در سیاست خارجی برقرار شده است، بر اساس این نقشه راه بوده و سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران است.


این کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: گسترش روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و به ویژه انرژی با قطر، می‌تواند در حفظ و افزایش صلح و امنیت منطقه، مؤثر باشد. حدود چندی پیش رییس جمهور سفری به قطر داشت که در بالاترین سطح ممکن استقبال رسمی صورت گرفت که در این سفر، توافقنامه‌هایی در همه حوزه‌ها انجام شد لذا امیر قطر در پاسخ به سفر رییس جمهور کشورمان و پیگیری توافق‌نامه‌ها و قراردادها، اواخر هفته جاری به تهران سفر می‌کند، چراکه هرگونه اقدام در راستای اجرایی شدن توافقات قبلی، می‌تواند به برقراری امنیت، گسترش صلح و جلوگیری از حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در منطقه استراتژیک خلیج فارس کمک کند.


حضور امیر قطر، خط بطلانی بر توطئه‌های کشورهای فرامنطقه‌ای


صدرالحسینی با بیان اینکه سفر امیر قطر به تهران نشان‌دهنده اثبات حسن نیت برخی از کشورهای عربی نسبت به ایران است، گفت: دشمنان فرامنطقه‌ای تلاش می‌کنند موضوع اختلاف قومیتی فارس و عرب را گسترش دهند که قطعا حضور امیر قطر می‌تواند خط بطلانی بر این خط غیرمنطقی و غیرواقعی کشورهای فرامنطقه‌ای باشد.


این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: یکی از نکات مهمی که باید در موضوع سفر امیر قطر به ایران مورد توجه قرار داد، بحران‌هایی است که در جهان اسلام وجود دارد؛ هر دو کشور می‌توانند با نفوذی که در مناطق مختلف در جهان اسلام دارند، نقطه شروعی برای پایان بحران‌ها محسوب شود. 


وی تأکید کرد: واقعیت امر این است که امروز همکاری‌های دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و قطر می‌تواند در حل بحران‌های جهان اسلام و جهان عرب، بسیار موثر واقع شود. توافقات و گسترش روابط این دو کشور می‌تواند در کاهش حضور عامل مخل و ناامن‌کننده منطقه، یعنی رژیم صهیونیستی موثر باشد.


صدرالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به دیدگاه‌های مشترک دو کشور ایران و قطر در موضوع فلسطین، نزدیکی دو کشور می‌تواند در رسیدن فلسطین به آرمان‌هایش از جمله آزادی قدس است، کمک شایانی داشته باشد.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید