آمریکا با اسرائیل بر سر برجام اختلافات تاکتیکی داریم

نیویورک- ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه امریکا در خصوص اختلافات با رژیم صهیونیستی در خصوص بازگشت به برجام اظهار داشت ما اختلافات تاکتیکی با شرکای اسرائیلی خود داریم اما در زمینه راهبردی اختلافی نداریم.


ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در تداوم هراس از پیشرفت های برنامه هسته ای صلح آمیز ایران در چارچوب برجام مدعی شد ما و شرکای اسرائیلی متعهد هستیم که نباید به ایران اجازه داده شود که هیچگاه به سلاح هسته ای دست یابد.


وی اضافه کرد آنتونی بلینکن در اوایل این هفته با نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل و سایر مقامات اسرائیلی در خصوص وضعیت کنونی ما در مذاکرات وین گفتگو کرد.


ند پرایس در ادامه با اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران گفت هنگامی که برجام اجرا می شد، حملات علیه نیروهای آمریکا در منطقه به شکل قابل توجهی کاهش یافت.


وی در عین حال گفت که اما پس از خروج آمریکا از برجام در طول سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ حملات به نیروهای آمریکایی افزایش یافت.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت مذاکرات وین نیز گفت: در هفته های اخیر پیشرفت بدست آمده است. تعداد کمی از مسائل باقی مانده اند.


وی بدون کوچکترین اشاره ای به تعهدات واشنگتن و  در حالیکه توافق نهایی وین در انتظار تصمیمات سیاسی و آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است، توپ را به زمین ایران انداخت و مدعی شد اکنون تصمیم گیری بر عهده تهران است.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد ما همچنان معتقدیم بازگشت احتمالی به پایبندی به برجام منافع عدم اشاعه هسته ای به دنبال دارد و آن به نفع ما و سایر کشورهای عضو برجام و دیگر کشورها درسراسر جهان است.


تارنمای آکسیوس به نقل از منابع آگاه در رژیم صهیونیستی و وزارت امور خارجه آمریکا نوشت که آنتونی بلینکن در جریان سفر اخیر به سرزمین های اشغالی از نفتالی بنت نخست وزیر و دیگر مقام های این رژیم خواسته بود تا جایگزین مورد نظر خود از برجام را ارائه دهند.


به نوشته آکسیوس، تل آویو و متحدان عربش در منطقه با بازگشت آمریکا به برجام مخالفند.


آکسیوس به نقل از مقام های آمریکایی و اسرائیلی نوشت که مسئله ایران موضوع اصلی گفت و گوهای یک شنبه اخیر (۷ فروردین) بلینکن و بنت بوده است و مذاکرات طرفین با وجود اختلاف نظر، پرتنش نبود.


به نوشته آکسیوس، بلینکن در این دیدار از بنت خواسته بود تا جایگزین برجام را ارائه داده و توضیح دهد در شرایطی که با روند غنی سازی فعلی، ایران ظرف چند هفته قادر به غنی سازی نظامی است، چگونه می توان مانع از دستیابی تهران به این توانمندی شد.


دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.


قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دست‌یابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.


جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دست یابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.





آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید