هفدهمین جشنواره شهید رجایی آغاز شد

تهران- ایرنا- هفدهمین دوره جشنواره شهید رجایی با حضور آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور و با هدف تقدیر از تلاشگران عرصه خدمت آغاز شد.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، در این جشنواره علاوه بر برخی معاونان رییس جمهور، وزار و استانداران هم حضور دارند.


فلسفه برگزاری این جشنواره الگوگیری از نگاه شهیدان دولت، به‌ویژه شهیدان رجایی و باهنر به موضوع خدمت‌رسانی به ملت شریف است.


جشنواره شهید رجایی در سه سطح ملی، دستگاهی و استانی برگزار و به میزبانی سازمان اداری و استخدامی کشور در حال برگزاری است که در سطح ملی، دستگاه‌های اجرایی متولی برگزاری جشنواره در سطح دستگاه‌های زیرمجموعه خود و سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها متولی برگزاری این جشنواره در سطح ۱۸۰۰ دستگاه‌ استانی هستند.


اما برگزاری جشنواره شهید رجایی از سال ۱۳۷۶ آغاز شد که طی سال ۷۶ تا ۸۲ تنها به انتخاب کارکنان برتر دستگاه‌های اجرایی و از سال ۸۲ تا ۸۷ به انتخاب دستگاه‌های اجرایی نمونه نیز توجه شد. از سال ۸۷ هم با تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری، تمرکز اصلی جشنواره بر استقرار نظام مدیریت در دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته بود.


حال هفدهمین دوره این جشنواره قرار است در دو بعد شاخص‌های عمومی و اختصاصی برگزار و تمامی دستگاه‌های اجرایی با شاخص‌های عمومی ارزیابی شوند؛ اما شاخص‌های اختصاصی متناسب با وظایف و مأموریت‌های هر دستگاه طراحی می‌شود.


معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور چندی پیش به عارضه‌یابی جشنواره‌های پیشین گریزی زد و گفت که در سال‌های قبل  ارزیابی‌های جشنواره شهید رجایی را سازمان اداری و استخدامی کشور انجام می‌داد و در بررسی‌هایی که صورت گرفت، به این نتیجه رسیدیم که سازمان اداری و استخدامی کشور باید فراتر از یک ارزیاب باشد و امر ارزیابی در کشور را زمینه‌سازی کند. به همین منظور از ظرفیت ۲۰ نهاد نظارتی و دستگاه همکار برای ارزیابی چندین شاخص استفاده کردیم.


میثم لطیفی این را هم گفت که با توجه به شعار مردمی‌بودن دولت سیزدهم، از ظرفیت نهادهای مردمی و اندیشکده‌های حوزه‌های مختلف کشور در تدوین و ارزیابی شاخص‌های اختصاصی جشنواره نیز کمک گرفتیم و در این جشنواره سامانه دولت‌سنج همزمان رونمایی شود و نتایج ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی از طریق این سامانه هم در دسترس عموم قرار می‌گیرد و هم ارزیابی و قضاوت به مردم و نخبگان سپرده می‌شود.


این سامانه تمام اطلاعات مربوط به وضعیت دستگاه‌های اجرایی در فرایند ارزیابی عملکرد را در دسترس عموم قرار می‌دهد که هدف از این موضوع، استفاده از دیدگاه‌ها و پیشنهادهای صاحب‌نظران است.



دیدگاهتان را بنویسید