کارت مهارت فنی برای شاغلان صنایع دستی حذف شود

تهران – ایرنا – وزارت میراث فرهنگی خواستار حذف الزام دریافت کارت مهارت فنی برای شاغلان و دارندگان مجوز تولید صنایع دستی و بهره‌مندی آنان از بیمه‌های اجتماعی قالی بافان و شاغلان صنایع دستی شد.


به گزارش حوزه دولت ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیأت دولت، به استناد تبصره (۵) ماده یک قانون بیمه‌های اجتماعی قالی‌بافان و شاغلان صنایع دستی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مکلف شده مهارت فنی متقاضیان مشمول قانون را بررسی و کارت مهارت فنی صادر کند که به دلایل مختلف، بسیاری از شاغلان صنایع دستی متقاضی بیمه در سال‌های گذشته برای دریافت کارت مهارت فنی از سازمان مذکور با مشکلاتی مواجه بوده‌اند.


از جمله این مشکلات می‌توان به عدم مطابقت برخی رشته‌های صنایع دستی با استانداردهای آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، عدم تدوین و تصویب استاندارد آموزش فنی و حرفه‌ای برای برخی از رشته‌های صنایع دستی و عدم وحدت رویه برگزاری آزمون‌های ادواری در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اشاره کرد. ضمن اینکه بسیاری از متقاضیان بیمه مذکور، پیشکسوت صنایع دستی کشور بوده که برای برخورداری از مزایای بیمه ملزم به شرکت در آزمون مهارت فنی زیر نظر شاگردان خود هستند.


با توجه به تبصره (۲) ماده یک قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی، تشخیص مصادیق صنایع دستی و اشخاص فعال در صنایع مذکور فاقد بیمه تأمین اجتماعی، برای برخورداری از بیمه مذکور با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند و مواد (۲) و (۳) قانون مذکور نیز این وزارتخانه را مکلف به صدور مجوز فعالیت برای فعالان صنایع دستی و همچنین بیمه کردن واجدان شرایط قانون کرده است.


از آنجا که قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی، مؤخر بر قانون بیمه‌های اجتماعی قالی‌بافان و شاغلان صنایع دستی بوده و به استناد مواد قانونی اشاره شده، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متولی ارزیابی فنی و مهارتی تولیدکنندگان و صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی کشور برای صدور مجوز فعالیت است، این وزارتخانه با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» و همچنین تأکیدهای مکرر رئیس‌جمهور مبنی بر حذف مجوزهای زاید کسب و کار و رفع موانع تولید، پیشنهاد حذف الزام دریافت «کارت مهارت فنی» برای شاغلان و دارندگان مجوز تولید صنایع دستی این وزارت و متقاضی بهره‌مندی از بیمه‌های اجتماعی قالی‌بافان و شاغلان صنایع دستی را به دولت ارایه کرده است.


پیشنهاد یاد شده درحال حاضر مراحل بررسی کارشناسی و تصمیم‌گیری را در کمیسیون مدیریت امور عمومی و سرمایه انسانی دولت سپری می‌کند.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید