از زلزله بم درس گرفتیم بازدید ایمنی از ۳۰۰۰ ساختمان مهم در تهران

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر ضرورت فرماندهی واحد و افزایش هماهنگی‌های بین‌دستگاهی در مدیریت بحران تاکید کرد.


به گزارش ایسنا، علی نصیری در همایش ملی بازآفرینی شهری، ایمنی و مدیریت بحران که با هدف بررسی موضوع ایمنی شهری، در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد با گرامیداشت یاد جانباختگان زلزله بم به تجربیات این زلزله اشاره کرد و گفت: زلزله بم نگاه مسئولان به مدیریت بحران را تغییر داد. در این دو دهه شاید سرعت‌مان ایده‌ال نبوده ولی قدم‌های بسیاری برداشتیم و امروز در سالگرد آن می‌توان گفت ما از آن زلزله درس گرفتیم. زلزله بم باعث شد ذهن و نگاه مسئولان در زمینه ساخت و ساز، تدوین آیین‌نامه‌ها و نیز توسعه زیرساخت‌ها تغییرات معناداری پیدا کند. البته هنوز تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله داریم اما تلاش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که این روند شتاب گرفته است.


وی در ادامه از نبود یک وحدت و فرماندهی واحد و فقدان مدیریت یکپارچه به عنوان یکی از چالش‌های کنونی در ساختار مدیریت بحران نام برد و خواستار افزایش هماهنگی‌های بین‌دستگاهی برای تقویت این موضوع و ایجاد فرماندهی واحد در این زمینه شد.


نصیری در ادامه به تشریح وضعیت گسل‌های اصلی و فرعی تهران پرداخت و با اشاره به جمعیت ۱۰ میلیونی و مساحت شهر تهران، تعداد واحدهای مسکونی موجود و نیز با نگاهی به بافت فرسوده پایتخت گفت: تهران مستعد زلزله‌های بزرگی است.


وی با بیان اینکه تهدید زلزله به معنای ایجاد مسئله برای شهر است، گفت: در همین راستا نیز راهبرد ایجاد یک متولی واحد برای ریسک و ادغام پدافند غیرعامل وHSE  در مدیریت بحران امری ضروری به نظر می‌رسد.


رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به تشریح مخاطرات محتمل در پایتخت پرداخت و گفت: سیل، زلزله، طوفان، آتش‌سوزی، تغییرات آب و هوایی، مواد خطرناک، تهدیدات بیولوژیک، فرونشست زمین ، فروریزش ساختمان، زمین لغزش و تجمعات انبوه به عنوان بحران‌های عمده احتمالی در پایتخت هستند.


نصیری در ادامه وضعیت گسل‌های مهم تهران در شمال و جنوب شهر و میزان خطر این گسل‌ها را تشریح کرد و توضیحاتی را نیز در خصوص رخداد زلزله، احتمال لرزه‌خیزی شهر، نحوه فعالیت شبکه شتاب‌نگاری تهران و نیز شیوه فعالیت سامانه هشدار سریع در زمان وقوع زلزله ارائه کرد.


رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تشریح سیمای تهران پس از زلزله احتمالی، گفت:‌ آتش‌سوزی گسترده، هجوم شهروندان، آبگرفتگی، واژگونی تانکرهای سوخت، قطع شبکه‌های ارتباطی، مسدود شدن راه‌های مواصلاتی، اختلال در امدادرسانی و تخریب برخی مراکز درمانی یه عنوان بخشی از آسیب‌های احتمالی در صورت رخداد یک زلزله بزرگ در تهران خواهند بود که باید برای هر کدام برنامه‌ریزی داشته باشیم.


نصیری در ادامه با اشاره به اهمیت راهبرد پیشگیری در مدیریت بحران تهران به بررسی موضوع راه‌اندازی قرارگاه ایمنی کالبدی برای پیشبرد راهبردهای مربوط به ایمنی پرداخت و گفت: این قرارگاه در قالب ۲۵ خط تلاش ۱۵۸ اقدام را پیش برده و به بررسی وضعیت ابنیه فنی و بزرگراهی، شریان‌های حیاتی، بافت‌های فرسوده و ناپایدار، وضعیت پل‌ها و گودهای پرخطر پرداخته است. همچنین ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه با هدف ارزیابی ۱۶هزار ساختمان نیز در این قرارگاه در حال بررسی است که تا این لحظه حدود سه هزار ساختمان مورد بازدید قرار گرفته و ایمنی ۱۰۴۶ ساختمان ارزیابی شده است.


به گفته وی بررسی ایمنی ۲۸۰۰ مدرسه بر اساس استانداردهای HSE  با هدف شناسایی موارد ناایمنی،  ارتقای ایمنی مراکز سلامت با هدف کسب تاییده ایمنی حریق، سازه، رفع خطر مخازن ناایمن و امکان‌سنجی احداث بیمارستان‌های مرکز تروما، توسعه شبکه شتاب‌نگاری و لرزه‌نگاری و ارائه اطلاعاتی در خصوص شبکه لرزه‌نگاری درون‌چاهی، نصب سنسور در عمق صد متری، سامانه هشدار سریع زلزله و نحوه عملکرد آن، مدیریت خطر سیل و توسعه و ارتقا سامانه پیش‌بینی ، مدیریت مخاطرات هواشناختی، تکمیل ساخت و ارتقای پایگاه‌های پشتیبانی و افزایش این پایگاه‌ها به ۱۰۷ پایگاه، راه‌اندازی و نصب سامانه تامین انرژی پنل‌های خورشیدی در ۸ پایگاه، موضوعات مربوط به HSE  و ایمنی‌های خرد در شهر تهران، دسته‌بندی مخاطرات و پایش این مخاطرات در قالب چک‌لیست‌های HSE ، تدوین نقشه راه این موضوع، تشکیل کمیته‌های اندیشه‌ورز و … همگی از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در حال انجام است.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید