۱۰ راهبرد دیپلماسی علمی وزارت علوم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ۱۰ راهبرد دیپلماسی علمی وزارت علوم، تاکید کرد: مرجعیت علمی از طریق دیپلماسی عمومی گسترش می‌یابد و دیپلماسی علمی تکمیل‌کننده دیپلماسی عمومی است.


به گزارش ایسنا، محمد علی‌زلفی گل در اولین همایش رؤسا و مسؤولان بین‌الملل دانشگاه‌های منتخب کشور با عنوان «دیپلماسی علمی و فناوری در سیاست خارجی، ظرفیت‌ها و رویکردها» که در وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: دیپلماسی علمی تکه‌ای از جورچین دیپلماسی عمومی محسوب می‌شود و ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تکه‌های دیگر دیپلماسی عمومی هستند.


وی با اشاره به اینکه امروزه مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری و نوآوری مدنظر همه جوامع است، گفت: مرجعیت علمی از طریق دیپلماسی علمی گسترش می‌یابد، باید فرایند دیپلماسی علمی را کوتاه کرد و برایند دیپلماسی علمی را طوری درنظر گرفت که قابل سنجش و ارزیابی مستمر باشد.


۱۰ راهبرد دیپلماسی علمی وزارت علوم


وزیر علوم با تاکید بر اینکه برای توسعه تعاملات علمی و بین‌المللی به راهبردها و راهکارهای کارشناسی و تخصصی نیاز است، گفت: راهبردهای دهگانه وزارت علوم در این خصوص شامل فرصت مطالعاتی برای دانشجویان و استادان، انتشار مجلات علمی مشترک علمی، انجام طرح‌های تحقیقاتی، پژوهشی و فناوری مشترک؛ انتشار مقالات و کتب مشترک، میزبانی استادان، محققان و دانشمندان کشورهای دیگر، طراحی مقاطع تحصیلی مشترک با مدرک مورد تایید دانشگاه‌های داخل و خارج، پذیرش دانشجویان بین‌المللی، اعزام دانشجو برای تحصیل در خارج از کشور در رشته‌های اولویت‌دار، برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی مشترک و عضویت و حضور در مجامع علمی و انجمن‌های علمی بین‌المللی است.  


وی اظهار کرد: برای تحقق هر یک از راهبردهای مذکور نیاز است راهکارهای عملیاتی طراحی و اجرا شود؛ در مواردی باید قوانین و مقررات لازم تدوین و تصویب شود و در مواردی قوانین موجود مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.


برخی از اقدامات انجام شده در وزارت علوم در خصوص دیپلماسی علمی


دکتر زلفی گل گفت: در راستای تحقق راهبردهای دیپلماسی علمی، آیین‌نامه تعاملامات بین‌المللی تدوین شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

بیشتر بخوانیم بورس خرید نهال کجاست؟ نکات خرید نهال چیست؟
بیشتر بخوانیم راهنمای خرید نهال

دیدگاهتان را بنویسید